Rovnou na obsah Rovnou na menu
Menu
Město Soběslav
MěstoSoběslav

Fulltextové hledání - Výsledek hledání

Údržba stálých úkrytů civilní ochrany - doporučený postup pro vlastníky úkrytů

26. 11. 2009 > Občan > Životní situace
1. Identifikační kód 2. Kód 3. Pojmenování (název) životní situace Údržba stálých úkrytů civilní ochrany - doporučený postup pro vlastníky úkrytů 4. Základní informace k životní situaci Stálé úkryty civilní ochrany slouží k ukrytí obyvatelstva při mimořádných událostech. Tvoří je trvalé ochranné prostory v podzemní části staveb nebo stavby samostatně stojící, které se budují investičním způsobem. Stálé úkryty se dělí na: stálé tlakově odolné úkryty, stálé tlakově neodolné úkryty a ochranné systémy podzemních dopravních staveb. Stálé tlakově odolné úkryty se využívají k ochraně obyvatelstva proti účinkům zbraní hromadného ničení v případě stavu ohrožení státu a válečného stavu. Stálé tlakově neodolné úkryty se využívají k ochraně obyvatelstva proti účinkům světelného a tepelného záření, pronikavé radiaci, kontaminaci radioaktivním prachem a částečně proti tlakovým účinkům zbraní hromadného ničení v případě stavu ohrožení státu a válečného stavu. Ochranné systémy podzemních dopravních staveb poskytují stejnou ochranu jako stálé tlakově odolné úkryty v případě stavu ohrožení státu a válečného stavu a při mimořádných událostech v době míru. Vlastník stálého úkrytu civilní ochrany (stavby) je podle § 154 odst. 1 písm. a) stavebního zákona povinen udržovat stavbu po celou dobu její existence tak, aby nedocházelo ke znehodnocení stavby a co nejvíce se prodloužila její uživatelnost. Podle § 23 odst. 2 písm. d) a § 25 odst. 2 písm. f) zákona o integrovaném záchranném systému je vlastník stálého úkrytu civilní ochrany povinen dbát při užívání této stavby, aby nedošlo ke změně charakteru této stavby ve vztahu k jejímu účelu, a umožnit její využití pro potřeby civilní ochrany a přístup orgánům hasičského záchranného sboru nebo jimi zmocněným osobám do těchto objektů za účelem používání a kontroly údržby a oprav. 5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.) Právnická osoba, podnikající fyzická osoba a fyzická osoba, která je vlastníkem stálého úkrytu civilní ochrany. 6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace Splnění všech požadovaných náležitostí stanovených ČSN 73 9050 "Údržba stálých úkrytů civilní ochrany". 7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace Údržbu úkrytu provádějte v souladu s ČSN 73 9050 průběžně a ve stanovených lhůtách. 8. Na které instituci životní situaci řešit Můžete se obrátit na odborné pracovníky hasičských záchranných sborů , kteří vám poskytnou podrobné informace. 9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit 10. Jaké doklady je nutné mít s sebou Žádné dokumenty nejsou stanoveny. 11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici Předepsané formuláře nejsou stanoveny. 12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny. 13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení Lhůty pro vyřízení nejsou stanoveny. 14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace Další účastníci postupu nejsou stanoveni. 15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány Další činnosti nejsou stanoveny. 16. Elektronická služba, kterou lze využít Případný dotaz můžete zaslat na e-mailovou adresu hasičského záchranného sboru . 17. Podle kterého právního předpisu se postupuje Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů 18. Jaké jsou související předpisy Vyhláška č. 380/2002 Sb., k přípravě a provádění úkolů ochrany obyvatelstva Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů 19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují Opravné prostředky jsou řešeny v souladu se správním řádem. Lhůta pro vyřízení žádosti je 30 dnů. 20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností Nesplněním předepsaných povinností při údržbě stálých úkrytů se dopouštíte přestupků a může vám být uložena pokuta podle § 28 zákona o integrovaném záchranném systému a § 178 až 179 stavebního zákona z důvodu neplnění povinnosti. 21. Nejčastější dotazy Kde je stanovena povinnost provádět údržbu stálých úkrytů civilní ochrany? Povinnost provádět údržbu stálých úkrytů je stanovena v: § 154 stavebního zákona, § 23 odst. 2 písm. d) a § 25 odst. 2 písm. f) zákona o integrovaném záchranném systému. Podle jakého předpisu a v jakých lhůtách se provádí údržba stálých úkrytů civilní ochrany? Údržba stálých úkrytů civilní ochrany se provádí podle ČSN 73 9050 "Údržba stálých úkrytů civilní ochrany", ve které jsou uvedeny jak nutné kroky, tak i lhůty. 22. Další informace 23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů a v jiné formě Hasičský záchranný sbor České republiky 24. Související životní situace a návody, jak je řešit Vyřazování stálých úkrytů civilní ochrany z evidence úkrytového fondu (Ochrana občanů) 25. Za správnost návodu odpovídá útvar Ministerstvo vnitra - generální ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky 26. Kontaktní osoba Nevyplněno 27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni 26.11.2009 28. Popis byl naposledy aktualizován 26.11.2009 29. Datum konce platnosti popisu Bez časového omezení. 30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace

Únik nebezpečné chemické látky do životního prostředí

1. 11. 2004 > Občan > Životní situace
1. Identifikační kód 2. Kód 3. Pojmenování (název) životní situace Únik nebezpečné chemické látky do životního prostředí 4. Základní informace k životní situaci Únik nebezpečné chemické látky do životního prostředí může znamenat vážné ohrožení životů a zdraví občanů nebo životního prostředí. Může k němu dojít např. vlivem havárie v chemickém závodě, požáru ve skladu chemikálií, dopravní nehody. Občan se o vzniklé životní situaci dozví zpravidla po zaznění varovného signálu "Všeobecná výstraha" (kolísavý tón sirény po dobu 140 vteřin) a následné verbální informace z "mluvící" sirény, rozhlasu nebo televize. Aby občan dokázal eliminovat možné následky této situace na minimum, musí znát zásady chování a jednání v takovéto situaci. 5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.) Každý občan v takovéto situaci jedná dle vlastních schopností, znalostí, dovedností a pokynů vydávaných příslušnými státními orgány a orgány územních samosprávných celků. 6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace Když dojde k úniku nebezpečné chemické látky, která může ohrozit život a zdraví, jsou občané varováni prostřednictvím sirén varovným signálem "Všeobecná výstraha". Po zaznění varovného signálu "Všeobecná výstraha" (kolísavý tón sirény po dobu 140 vteřin): a) okamžitě se ukryjte vyhledejte úkryt v nejbližší budově; úkrytem může být výrobní závod, úřad, kancelář, obchod, veřejná budova i soukromý dům (byt), jestliže cestujete automobilem a uslyšíte varovný signál, zaparkujte automobil a vyhledejte úkryt v nejbližší budově, okamžité ukrytí v nejbližší budově se doporučuje proto, že v okamžiku zaznění varovného signálu ještě nevíme k jaké mimořádné události došlo; pobyt na volném prostranství může, v případě úniku nebezpečné látky do životního prostředí, poškodit Vaše zdraví, b) zavřete dveře a okna dveře a okna se zavírají proto, že siréna může s velkou pravděpodobností signalizovat únik toxických látek, plynů, jedů nebo radioaktivních látek; uzavřením prostoru snížíte pravděpodobnost vlastního poškození zdraví, c) zapněte rádio nebo televizi informace o tom, co se stalo, proč byla spuštěna siréna a varováno obyvatelstvo a co dělat dále, uslyšíte v mimořádných zpravodajstvích hromadných informačních prostředků; tyto informace jsou sdělovány i obecním rozhlasem, popř. elektronickými (tzv. "mluvícími") sirénami. 7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace a) když se nacházíte doma a uslyšíte varovný signál "Všeobecná výstraha" zavřete okna a dveře, zapněte rádio nebo televizi a řiďte se pokyny, které Vám budou sdělovány. b) když se nacházíte venku a uslyšíte varovný signál "Všeobecná výstraha" vejděte do nejbližší budovy (domu, obchodu apod.) a požádejte majitele o dočasné ukrytí. U takzvaných "mluvících sirén" uslyšíte verbální informaci co se stalo (tzv. "mluvící sirénu" poznáte při ověřování provozuschopnosti jednotného systému varování a vyrozumění, které se provádí zpravidla každou první středu v měsíci ve 12 hodin a to tak, že po zaznění zkušebního signálu uslyšíte verbální informaci o prováděné zkoušce sirén). Úkryt opusťte až tehdy, když pominou důvody k ukrývání. O tom se dozvíte opět z rádia, televize nebo místního rozhlasu. Může se stát, že budete vyzváni k evakuaci. V tom případě si připravte evakuační zavazadlo (batoh, cestovní tašku nebo kufr), do kterého si dejte nejnutnější věci (základní trvanlivé potraviny, nejlépe v konzervách, dobře zabalený chléb a pitnou vodu, předměty denní potřeby, jídelní misku a příbor, osobní doklady, peníze, pojistné smlouvy a cennosti, přenosné rádio s rezervními bateriemi, toaletní a hygienické potřeby, léky, svítilnu, náhradní prádlo, oděv, obuv, pláštěnku, spací pytel nebo přikrývku, kapesní nůž, zápalky, šití a další drobnosti). Zavazadlo označte svým jménem a adresou. Při odchodu nezapomeňte v domě uhasit otevřený oheň v topidlech, vypnout elektrické spotřebiče (mimo ledniček a mrazniček), uzavřít přívod vody a plynu, ověřit zda i sousedé vědí, že mají opustit byt. Kočky a psy si vezměte s sebou, ostatní zvířata, včetně exotických zvířat, ponechte doma a dobře je předzásobte vodou a potravou. Vezměte evakuační zavazadlo, uzamkněte byt a dostavte se na určené evakuační středisko. Dětem vložte do kapsy oděvu cedulku se jménem a adresou. 8. Na které instituci životní situaci řešit Občan získá informace o charakteru možného ohrožení, o připravených záchranných a likvidačních pracích a ochraně obyvatelstva v případě vzniku mimořádné události na příslušném obecním úřadě (obecním úřadě obce s rozšířenou působností). Zaměstnanec získá informace o charakteru možného ohrožení, o připravených záchranných a likvidačních pracích a ochraně obyvatelstva v místě dislokace pracoviště od svého zaměstnavatele (příslušné právnické osoby nebo podnikající fyzické osoby). Právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba získá informace o charakteru možného ohrožení, o připravených krizových opatřeních a způsobech jejich provedení u příslušného obecního úřadu. Výše uvedené informace můžete získat také u jednotek Hasičského záchranného sboru ČR. 9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit Obraťte se s dotazy u malých obcí na starostu obce nebo u větších obcí na oddělení krizového řízení městského úřadu nebo obecního úřadu s rozšířenou působností. Obrátit se můžete také na stanici Hasičského záchranného sboru ČR, na odbor ochrany obyvatelstva hasičského záchranného sboru kraje nebo na jeho územní odbor, který je dislokován zpravidla v obci s rozšířenou působností. 10. Jaké doklady je nutné mít s sebou Žádné doklady nejsou stanoveny. Připravte si dotazy, na které budete chtít co nejpřesnější odpovědi. 11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici Předepsané formuláře nejsou stanoveny. 12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny. 13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení Lhůty pro vyřízení nejsou stanoveny. Požadované informace obdržíte v návštěvních dnech na příslušném úřadě. 14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace Zaměstnavatelé - poskytují informace svým zaměstnancům. 15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány Další činnosti nejsou stanoveny. 16. Elektronická služba, kterou lze využít Případné dotazy můžete zasílat na e-mailové adresy hasičských záchranných sborů jednotlivých krajů , které jsou k dispozici na jejich internetových stránkách. 17. Podle kterého právního předpisu se postupuje Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon) 18. Jaké jsou související předpisy Vyhláška č. 380/2002 Sb., k přípravě a provádění úkolů ochrany obyvatelstva 19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují Opravné prostředky jsou řešeny v souladu se správním řádem. Lhůta pro vyřízení žádosti je 30 dní. 20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností Sankce nejsou stanoveny. 21. Nejčastější dotazy Nejčastěji kladené dotazy a odpovědi naleznete na internetových stránkách Hasičského záchranného sboru ČR. 22. Další informace Můžete se obrátit na: obecní úřad obce s rozšířenou působností, hasičský záchranný sbor kraje - odbor ochrany obyvatelstva. 23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů a v jiné formě Hasičský záchranný sbor České republiky 24. Související životní situace a návody, jak je řešit Vyhlášení varovného signálu (Hasiči) 25. Za správnost návodu odpovídá útvar Ministerstvo vnitra - generální ředitelství HZS ČR, odbor ochrany obyvatelstva 26. Kontaktní osoba Nevyplněno 27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni 01.11.2004 28. Popis byl naposledy aktualizován 01.11.2004 29. Datum konce platnosti popisu Bez časového omezení. 30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace

Únik nebezpečné chemické látky do životního prostředí

1. 11. 2004 > Občan > Životní situace
1. Identifikační kód 2. Kód 3. Pojmenování (název) životní situace Únik nebezpečné chemické látky do životního prostředí 4. Základní informace k životní situaci Únik nebezpečné chemické látky do životního prostředí může znamenat vážné ohrožení životů a zdraví občanů nebo životního prostředí. Může k němu dojít např. vlivem havárie v chemickém závodě, požáru ve skladu chemikálií, dopravní nehody. Občan se o vzniklé životní situaci dozví zpravidla po zaznění varovného signálu "Všeobecná výstraha" (kolísavý tón sirény po dobu 140 vteřin) a následné verbální informace z "mluvící" sirény, rozhlasu nebo televize. Aby občan dokázal eliminovat možné následky této situace na minimum, musí znát zásady chování a jednání v takovéto situaci. 5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.) Každý občan v takovéto situaci jedná dle vlastních schopností, znalostí, dovedností a pokynů vydávaných příslušnými státními orgány a orgány územních samosprávných celků. 6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace Když dojde k úniku nebezpečné chemické látky, která může ohrozit život a zdraví, jsou občané varováni prostřednictvím sirén varovným signálem "Všeobecná výstraha". Po zaznění varovného signálu "Všeobecná výstraha" (kolísavý tón sirény po dobu 140 vteřin): a) okamžitě se ukryjte vyhledejte úkryt v nejbližší budově; úkrytem může být výrobní závod, úřad, kancelář, obchod, veřejná budova i soukromý dům (byt), jestliže cestujete automobilem a uslyšíte varovný signál, zaparkujte automobil a vyhledejte úkryt v nejbližší budově, okamžité ukrytí v nejbližší budově se doporučuje proto, že v okamžiku zaznění varovného signálu ještě nevíme k jaké mimořádné události došlo; pobyt na volném prostranství může, v případě úniku nebezpečné látky do životního prostředí, poškodit Vaše zdraví, b) zavřete dveře a okna dveře a okna se zavírají proto, že siréna může s velkou pravděpodobností signalizovat únik toxických látek, plynů, jedů nebo radioaktivních látek; uzavřením prostoru snížíte pravděpodobnost vlastního poškození zdraví, c) zapněte rádio nebo televizi informace o tom, co se stalo, proč byla spuštěna siréna a varováno obyvatelstvo a co dělat dále, uslyšíte v mimořádných zpravodajstvích hromadných informačních prostředků; tyto informace jsou sdělovány i obecním rozhlasem, popř. elektronickými (tzv. "mluvícími") sirénami. 7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace a) když se nacházíte doma a uslyšíte varovný signál "Všeobecná výstraha" zavřete okna a dveře, zapněte rádio nebo televizi a řiďte se pokyny, které Vám budou sdělovány. b) když se nacházíte venku a uslyšíte varovný signál "Všeobecná výstraha" vejděte do nejbližší budovy (domu, obchodu apod.) a požádejte majitele o dočasné ukrytí. U takzvaných "mluvících sirén" uslyšíte verbální informaci co se stalo (tzv. "mluvící sirénu" poznáte při ověřování provozuschopnosti jednotného systému varování a vyrozumění, které se provádí zpravidla každou první středu v měsíci ve 12 hodin a to tak, že po zaznění zkušebního signálu uslyšíte verbální informaci o prováděné zkoušce sirén). Úkryt opusťte až tehdy, když pominou důvody k ukrývání. O tom se dozvíte opět z rádia, televize nebo místního rozhlasu. Může se stát, že budete vyzváni k evakuaci. V tom případě si připravte evakuační zavazadlo (batoh, cestovní tašku nebo kufr), do kterého si dejte nejnutnější věci (základní trvanlivé potraviny, nejlépe v konzervách, dobře zabalený chléb a pitnou vodu, předměty denní potřeby, jídelní misku a příbor, osobní doklady, peníze, pojistné smlouvy a cennosti, přenosné rádio s rezervními bateriemi, toaletní a hygienické potřeby, léky, svítilnu, náhradní prádlo, oděv, obuv, pláštěnku, spací pytel nebo přikrývku, kapesní nůž, zápalky, šití a další drobnosti). Zavazadlo označte svým jménem a adresou. Při odchodu nezapomeňte v domě uhasit otevřený oheň v topidlech, vypnout elektrické spotřebiče (mimo ledniček a mrazniček), uzavřít přívod vody a plynu, ověřit zda i sousedé vědí, že mají opustit byt. Kočky a psy si vezměte s sebou, ostatní zvířata, včetně exotických zvířat, ponechte doma a dobře je předzásobte vodou a potravou. Vezměte evakuační zavazadlo, uzamkněte byt a dostavte se na určené evakuační středisko. Dětem vložte do kapsy oděvu cedulku se jménem a adresou. 8. Na které instituci životní situaci řešit Občan získá informace o charakteru možného ohrožení, o připravených záchranných a likvidačních pracích a ochraně obyvatelstva v případě vzniku mimořádné události na příslušném obecním úřadě (obecním úřadě obce s rozšířenou působností). Zaměstnanec získá informace o charakteru možného ohrožení, o připravených záchranných a likvidačních pracích a ochraně obyvatelstva v místě dislokace pracoviště od svého zaměstnavatele (příslušné právnické osoby nebo podnikající fyzické osoby). Právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba získá informace o charakteru možného ohrožení, o připravených krizových opatřeních a způsobech jejich provedení u příslušného obecního úřadu. Výše uvedené informace můžete získat také u jednotek Hasičského záchranného sboru ČR. 9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit Obraťte se s dotazy u malých obcí na starostu obce nebo u větších obcí na oddělení krizového řízení městského úřadu nebo obecního úřadu s rozšířenou působností. Obrátit se můžete také na stanici Hasičského záchranného sboru ČR, na odbor ochrany obyvatelstva hasičského záchranného sboru kraje nebo na jeho územní odbor, který je dislokován zpravidla v obci s rozšířenou působností. 10. Jaké doklady je nutné mít s sebou Žádné doklady nejsou stanoveny. Připravte si dotazy, na které budete chtít co nejpřesnější odpovědi. 11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici Předepsané formuláře nejsou stanoveny. 12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny. 13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení Lhůty pro vyřízení nejsou stanoveny. Požadované informace obdržíte v návštěvních dnech na příslušném úřadě. 14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace Zaměstnavatelé - poskytují informace svým zaměstnancům. 15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány Další činnosti nejsou stanoveny. 16. Elektronická služba, kterou lze využít Případné dotazy můžete zasílat na e-mailové adresy hasičských záchranných sborů jednotlivých krajů , které jsou k dispozici na jejich internetových stránkách. 17. Podle kterého právního předpisu se postupuje Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon) 18. Jaké jsou související předpisy Vyhláška č. 380/2002 Sb., k přípravě a provádění úkolů ochrany obyvatelstva 19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují Opravné prostředky jsou řešeny v souladu se správním řádem. Lhůta pro vyřízení žádosti je 30 dní. 20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností Sankce nejsou stanoveny. 21. Nejčastější dotazy Nejčastěji kladené dotazy a odpovědi naleznete na internetových stránkách Hasičského záchranného sboru ČR. 22. Další informace Můžete se obrátit na: obecní úřad obce s rozšířenou působností, hasičský záchranný sbor kraje - odbor ochrany obyvatelstva. 23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů a v jiné formě Hasičský záchranný sbor České republiky 24. Související životní situace a návody, jak je řešit Vyhlášení varovného signálu (Hasiči) 25. Za správnost návodu odpovídá útvar Ministerstvo vnitra - generální ředitelství HZS ČR, odbor ochrany obyvatelstva 26. Kontaktní osoba Nevyplněno 27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni 01.11.2004 28. Popis byl naposledy aktualizován 01.11.2004 29. Datum konce platnosti popisu Bez časového omezení. 30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace
Zobrazeno 271-273 ze 273

Náměstí

Aktuální teplota

30.4.2025 06:02

Aktuální teplota:

8.8 °C

Vlhkost:

74.7 %

Rosný bod:

4.5 °C

Svátek

Dnes je 30.4.2025

Svátek má Blahoslav

Státní svátky a významné dny na dnešek:

  • Mezinárodní den pracoviště

Státní svátky a významné dny na zítřek:

  • Svátek práce

Návštěvnost

Návštěvnost:

Počítadlo přístupů

Užitečné informace

Kalendář

Po Út St Čt So Ne

Mobilní aplikace

Sledujte informace z našeho webu v mobilní aplikaci – V OBRAZE.

Informace od nás

Smart info

Dostávejte informace z našeho webu prostřednictvím SMS a e-mailů

Chci se zaregistrovat

Náměstí - kamera

Městské organizace