Rovnou na obsah Rovnou na menu
Menu
Město Soběslav
MěstoSoběslav

Soběslavské smyčky

Kdo má zájem o pěší turistiku, je pro něj připraven cca 13 km úsek Soběslavské smyčky, spojující významné památky města s nádhernou přírodou.

Trasa je vhodná pro rodiny s většími dětmi (od 6 let) a pro kočárky.

Trasa není bezbariérová.

Délka trasy je cca 13 km.

Tato turistická trasa je tvořena ve formě smyček, které se dají rozdělit i do několika pěších výprav. Záznamník trasy a bližší informace jsou v obou zdejších muzeích i v infocentru, které je otevřeno na náměstí Republiky čp. 1.

Trasa začíná v Soběslavi na náměstí Republiky v renesančním Smrčkově domě z r. 1564, kde je národopisné oddělení Blatského muzea se stálou expozicí Život na Blatech a Kozácku. Naproti domu stojí Mariánský sloup z počátku 18. století. Střed náměstí zdobí starodávná kašna se sochou sv. Floriana – patrona města. Náměstí dominuje raně gotický kostel sv. Petra a Pavla se štíhlou, 68 m vysokou věží (otevřena červenec – srpen). Vedle budovy staré radnice stojí klenot městských památek - gotický kostel sv. Víta postavený v letech 1374 - 1390.

Z náměstí vyjdeme ulicí Petra Voka, kde máme možnost navštívit Rožmberský dům (stálá expozice Příroda Táborska), zakoupený Petrem Vokem z Rožmberka pro Zuzanu Vojířovou, a pokračujeme ulicí až na most přes Černovický potok. Za ním se dáme vlevo ulicí Petra Bezruče, která nás dovede k parku s kostelem sv. Marka. Vzácností kostela je barokní osmiboká kaple s kopulí zdobená nádhernou freskou. Kostel dnes slouží jako galerie a oddávací místo.

Odtud cesta pokračuje promenádou kolem Černovického potoka až k mostu. Za ním se dáme vpravo ulicí Tyršovou a za viaduktem odbočíme vlevo po modré turistické značce parkem kolem altánku. Pokračujeme kolem Nového rybníka (přírodní památka), na konci lesa opustíme modrou turistickou značku a dáme se doprava do kopce kolem dubů k altánku Muchomůrka, odkud je krásný výhled na celou rezervaci i na město. Vracíme se po druhém břehu rybníka po modré turistické značce zpět kolem viaduktu na most přes Černovický potok.

Za mostem odbočíme vpravo do ulice Dolní příkopy kolem restaurace Nikola, až dojdeme ke středověkému hradu (založen v 2. pol. 14. století Jindřichem z Rožmberka) s okrouhlou věží Hláska. Hrad i celá původní část města byly obehnány hradbami zdobenými čtyřmi baštami a příkopem. Hrad prošel rozsáhlou rekonstrukcí, v současné době je zde unikátní městská knihovna.

Od hradu pokračujeme ulicí Horní příkopy přes Školní náměstí kolem ZŠ Komenského - bývalý Učitelský ústav a odtud vpravo po žluté turistické značce na křižovatku silnice E 55 se silnicí Bechyňská. Stále po „žluté“ dojdeme k restauraci Hvížďalka a pokračujeme k mostu přes řeku Lužnici. Vpravo po proudu řeky doputujeme až do lesa Svákov, kde jsou zachovalé valy slovanského hradiště. Po zpevněné cestě lesem projdeme až ke kapli Panny Marie Bolestné, kterou lemuje 14 zastavení Svákovské křížové cesty vytesaných do kamene. Kaple je významným poutním místem spolu se studánkou s léčivým pramenem. Od kaple směrem doprava nás dovede cesta k rozhledně. V roce 2014 vyrostla nad řekou Lužnicí dřevěná rozhledna, která celoročně poskytuje výborný polokruhovitý výhled východním směrem na město Soběslav a okolí. Vrátíme se zpět až k silnici, kterou kolmo přejdeme a dáme se rovně směrem k chatové oblasti Pilát a poté vlevo kolem kempu TJ Spartak. Přejdeme most přes Lužnici a dojdeme k motorestu Paluba, kde je cíl naší cesty. Zde dostaneme cílové razítko do záznamníku IVV.

Datum vložení: 12. 4. 2019 11:54
Datum poslední aktualizace: 31. 5. 2023 11:34
Autor: Michal Turek

Užitečné informace

Kalendář

Po Út St Čt So Ne

Mobilní aplikace

Sledujte informace z našeho webu v mobilní aplikaci – V OBRAZE.

Informace od nás

Smart info

Dostávejte informace z našeho webu prostřednictvím SMS a e-mailů